به گزارش کارنا، گروه خودروسازی فاو (FAW) که فعالیت خود را از سال ۱۹۵۳ در زمینه تولید خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک آغاز کرد، اکنون با قدمتی ۶۰ ساله از قدیمیترین خودروسازان برتر چین و جهان محسوب میشود.
این خودروساز چینی در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه تولید کرد و در سال ۲۰۰۹ به دومین خودروساز بزرگ چینی و ماشین آلات صنعتی تبدیل شد و همزمان با تولید خودروهای سنگین، ساخت خودروهای سواری، شاسی بلند و کراس اوور را نیز آغاز کرد.
همچنین فاو از طریق عقد قرارداد با خودروسازان مطرح دنیا نظیر فولوکس واگن، جنرال موتورز، آئودی، تویوتا و مزدا اقدام به مونتاژ این خودروها در چین کرد و با پیشرفت چشمگیری که داشت توانست محصولات خود را به بیش از ۷۰ کشور دنیا صادر کند و در حال حاضر کشورهای روسیه و اردن متقاضی کامیونهای سنگین فاو و کشورهای دانمارک، امارات، مصر، عراق، ایران، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی از متقاضیان خودروهای شهری فاو محسوب میشوند.
شرکت فاو با فروش سالانه بیش از سه میلیون دستگاه خودرو، با فروش حدود ۴.۰۳ میلیون دستگاه خودروی تجاری در سال ۲۰۲۳ رکورد خود را شکست و پس از آمریکا در رتبه دوم فروش خودروهای تجاری در جهان قرار گرفت.
فاو که با ارتقای ارزش برند خود در سال ۲۰۲۳ به ۴۲۹.۱۵۷ میلیارد یوان توانست از میان ۵۰۰ برند برتر چین در جایگاه نهم و برای بیستمین سال متوالی در صدر برترین برندهای صنعت خودروسازی چین قرار بگیرد، با ادامه این روند در سال ۲۰۲۴ ارزش برند خود را به ۴۶۰.۵۴۹ میلیارد یوان افزایش داد و برای بیست و یکمین سال متوالی موقعیت خود به عنوان برترین برند در صنعت خودروسازی چین را حفظ کرد.
فاو جیفانگ (بخش خودروهای تجاری گروه فاو) نیزعملکرد چشمگیری در سال ۲۰۲۳ داشته است به طوری که با فروش ۲۴۱,۷۰۰ دستگاه خودروی کامل (رشد ۴۲.۱۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲) درآمد این شرکت به ۶۳.۹۰۵ میلیارد یوان (با رشد ۶۶.۷۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲) و سود خالص منتسب به شرکت مادر به ۷۶۳ میلیون یوان (رشد ۱۰۷.۶۶ درصدی) رسید و بالاترین سهم بازار و نرخ رشد در صنعت خودرو را به خود اختصاص داد.
فاو جیفانگ در سال ۲۰۲۳ با ۳.۱۰۵ میلیارد یوان سرمایهگذاری در زمینه تحقیق و توسعه همچنان سهم خود در بازار خودروهای تجاری جهان را حفظ کرده و کماکان در بازار کامیونهای سنگین با سوخت گاز پیشتاز بوده است.
رتبه اول در فروش تراکتور برای هجدهمین سال متوالی، افزایش فروش در خارج از کشور به ۴۵,۰۰۰ دستگاه و فروش کامیونهای انرژی جدید به ۷,۲۰۰ دستگاه از دیگر دستاوردهای فاو جیفانگ در بازار خودروهای تجاری جهان است.
فاو جیفانگ در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود نیز ۱۲.۰۵ میلیون یوان را به حمایت از پروژههای رفاه عمومی، رعایت اصول محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی در صنعت خودروهای تجاری اختصاص داده است.
ارزش برند فاو جیفانگ نیز پس از پنج سال متوالی رشد مستمر در سال ۲۰۲۴ به ۱۳۱.۸۴۵ میلیارد یوان رسید و با کسب رتبه ۵۹ برای سیزدهمین سال متوالی در صنعت خودروهای تجاری پیشتاز شد.
فاو جیفانگ به منظور حفظ موقعیت خود و رقابت شدید در بازار جهانی، چهار استراتژی کلیدی را در سال ۲۰۲۴ در دستور کار خود قرار داده است:
ثبیت جایگاه در وسایل نقلیه سنتی: افزایش سهم بازار با رفع نقاط ضعف
گسترش فروش وسایل نقلیه انرژی جدید: تمرکز بر کامیونهای سبک انرژی جدید
تقویت بازارهای خارجی: رشد صادرات و گسترش حضور در بازارهای خارجی
کاهش هزینهها و افزایش سود: بهینهسازی فرآیندها برای دستیابی به اهداف مالی
نماینده انحصاری تولید و فروش خودروهای فاو در ایران، شرکت سیبا موتور از زیرمجموعه گروه بهمن است که از دهه ۸۰ محصولات فاو را وارد بازار ایران کرد.
کامیونهای سنگین و نیمهسنگین فاو نخستین محصولات وارد شده به بازار ایران بودند که به دلیل کیفیت و قیمت رقابتی، جایگاه ویژهای در میان رانندگان ایرانی پیدا کردند.
تولید و عرضه کامیونتهای سبک، کامیون و کشندههای سنگین فاو مطابق با فناوریهای روز دنیا در ایران ضمن انتقال فناوری و ایجاد اشتغال در کشور، نیازهای مختلف بازار را پوشش داده و به یکی از گزینههای اصلی رانندگان ایرانی تبدیل شده و تا کنون بیش از یک میلیون کیلومتر پیمایش در ایران داشته است.
خوشبختانه محصولات فاو به سبب مصرف سوخت بهینه، دوام بالا و خدمات پس از فروش مناسب، جایگاه ویژهای در صنعت حملونقل کشور کسب کرده و در سالهای اخیر نیز با تمرکز بر تولید کامیونهای دوستدار محیط زیست و گسترش همکاریهای بینالمللی، سهم خود را در بازار ایران افزایش داده است.
ارسال نظر